Nivona CafeRomatica 730

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nivona CafeRomatica 730 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

fred van eck 23-04-2012

---------- update review, 23-04-2012 ----------
al eerder een review geschreven. De 735 is net iets luxer en heeft een stille molen. Dat is goed waarneembaar. Bij normaal gebruik wel eens per week schoon maken waarbij je zeker het schuimtankje niet moet vergeten; daar gaat veel drap in zitten. Het staat ook niet allemaal in het instructie boekje; je moet er zelf achter komen. Dat vind ik wel een minpunt. Onderdelen zijn identiek aan die van Bosch en Siemens, wel zo betrouwbaar. Voor mij nog steeds een goed apparaat.

---------- 1e review, 04-01-2012 ----------
De koffiethuiswinkel kon de 730 niet leveren en kregen daarvoor de 735 aangeboden. Stille molen, verlichting en een plaatje van een apparaat. Het is altijd persoonlijk maar we hoeven geen kermisgeval in onze keuken. Voorheen een Siemens apparaat maar dit is echt anders. Wel op tijd schoonmaken. Koffie 100% arabica van V&D. Gelet op de prijs kan je ook wel eens een ander merk overwegen. Een heerlijk bakkie koffie zoals je het zelf wilt. De winkel geeft goede service, klant nog altijd koning. Bravo

Ramenta 20-10-2011
Geschreven voor: Nivona CafeRomatica 730

Ik was op zoek naar een betaalbaar volautomatisch espressomachine. Na wat research op de nivona 730 gekomen.
- uitneembare zetgroep. (was op wat fora verhalen tegengekomen over vanbinnen schimmelende apparaten)
- geen uitgebreid melksysteem nodig, want drink voornamelijk zwarte koffie/espresso. Maar hij heeft wel een handig spumatore ding om schuim te maken, dus ik kan een lekkere cappuccino bereiden.
- mooi formaat watertank en bonenvak, vond dat van de Jura redelijk klein,

Na een half jaar nog steeds geen spijt. De koffie is vele malen lekkerder dan de senseo die we voorheen hadden. (Nadeel is dat de koffie op het werk des te smeriger is.)

De nadelen die ik heb kunnen vinden zijn:
- Hij maakt redelijk veel herrie tijdens het malen van de bonen. Vooral vergeleken met een Bosch en Jura die ik bij anderen heb gezien.
- Daarnaast maalt hij per kopje de bonen, dus voor twee kopjes zet hij er twee achter elkaar. Ik heb de Jura 2 kopjes tegelijk zien malen en zetten. Dit was dus iets sneller.

Leuk is het om te experimenteren met verschillende bonen, wat een ontdekking van verschillende smaken. Doorgaans hebben we bonen van Hema, V&D of Fair Trade. Deze zijn redelijk goed en betaalbaar, maar het beste komt toch van je locale koffiebonenshop (en duurder).

robin29 14-09-2013

Wij gebruiken altijd de koffiebonen van Coop, zeer goed en niet duur

noortje9 19-10-2010
Geschreven voor: Nivona CafeRomatica 730

Apparaat nu ruim 6 weken in bezig. Als vervanger van de senseo. Niet goedkoop maar wel erg goed. Ik wilde een apparaat wat goed te reinigen was, vandaar de keuze voor deze Nivona.Zetgroep is makkelijk eruit te halen en schoon te maken. Melkslangetje is makkelijk door te spoelen (kopje met schoon water erdoor en klaar, 1x per 2 weken reinigen met speciale vloeistof). Lekbak en koffieopvang doet het prima. Waterreservoir is maar liefst 1,8 liter. Je kunt ook warm water tappen voor een glas thee. Apparaat geeft in het tekstdisplay duidelijk aan wat je moet doen (doorspoelen, schoonmaken, water bijvullen, ontkalken etc.). Veel instelmogelijkheden zoals de hitte van de koffie, de sterkte, de maalinstelling, de hoeveelheid te zetten koffie(van kleine kop tot grote mok)en de mogelijkheid om 2 kopjes (achter elkaar) te zetten. Duidelijke handleiding. Dit apparaat bied alle mogelijkheden voor een goed en lekker kopje koffie. Je hoeft alleen lekker bonen erin te gooien. Klein nadeel vind ikzelf dat elke keer als je het apparaat opstart vraagt hij eerst om de leidingen te spoelen. Ook als ik alleen maar warm water wil hebben. Dit kun je niet uitzetten. Het waterreservoir bevat een filter om te ontkalken. Je kunt er echt ook voor kiezen om dit filter niet te gebruiken. Je moet dan de hardheid van het water instellen en op basis daarvan zal het apparaat regelmatig vragen om een ontkalkingsbeurt. Indien je het filter gebruikt is dit (volgens mij) niet het geval. Wat ik goed vind is de eco-stand. Als je 3 minuten geen gebruik hebt gemaakt van het apparaat dan schakelt hij naar een eco-stand en na verloop van tijd zelfs uit.
Orginele Nivona onderhoudsmiddelen (reinigingstabletten, ontkalker en reiniger voor opschuimer) heb ik via internet besteld. Ik gok nu z'n 50 euro per jaar kwijt te zijn aan deze spullen.
Wij hebben voor de 730 gekozen omdat deze zwart is. De wieltjes die de 750 en 770 bieden waren voor ons geen plus omdat we geen bovenkastjes in de keuken hebben. Het waterreservoir moet je echter wel naar boven trekken. Hiervoor zouden de wieltjes handig kunnen zijn. Hopelijk gaat hij lang mee. Vanwege de korte tijd dat wij dit ding in bezit hebben kan ik niets zeggen over de duurzaamheid. Tot nu toe kan ik deze machine aan iedereen aanraden.

Mr henk1957 28-12-2009
Geschreven voor: Nivona CafeRomatica 730

Fijn apparaat. Lekkere koffie. Machine geeft wel vaak een opdracht. Water bijvullen, reinigen, filter vernieuwen, schalen leegmaken etc.
Geen spijt van mijn aankoop.

Berry23 02-12-2009
Geschreven voor: Nivona CafeRomatica 730

Geweldig apparaat. Zeer gebruiksvriendelijk in alle opzichten. Koffiesterkte en hoeveelheid water is makkelijk in te stellen. Ook het schoonmaken is erg makkelijk. Grote voordeel t.o.v. de Jura is dat de hele zetgroep er uitkan. Door het schoonmaken ben je iets meer werk kwijt dan bij een senseo, maar de smaak maakt het dubbel en dwars waard.
Koffie is echt heet en in drie standen in te stellen. Apparaat nu 2 weken in bezit.